Kembara Kita: Lawatan Industri???

 

Hmmm, aku merantau lagi. Kali nie, aku membahaskan diri ini sebagai ‘aku’, lebih dramatic lagi. Sepatutnya cerita ini ku nukilkan minggu lepas lagi. Namun dek kemalasan yg melanda bagai kan tsunami setinggi 7 kaki, aku tumpas! Tapi, aku gagahi jua pada minggu nie utk menyambungkan kembali penulisan ku supaya kita sentiasa dapat berkongsi pengalaman dan ilmu yg mungkin kita tak perasan, kita dah perolehinya… Pada 30 April lepas, aku bersama rombongan lawatan industri telah melawat salah sebuah syarikat bumiputera yg semakin terkenal di Malaysia ini… iaitu Noraini’s Cookies. Pejabat dan kilangnya terletak di Kampung Subang, Selangor… hmmm, agak pedalaman tempatnya. Tapi, tak pa la, sampai bila kita nak duk Bandar jer tanpa menghirup udara kampong di Malaysia ni… Betul x?

ayatNya yg indah dan ber’seni’… Sambil membaca, ku tenung dan lihat keadaan di sekeliling yg mana zaman kita ini adalah zaman teknologi, zaman moden yg segala-galanya mudah bagi kita. Nak pi sana, ader LRT, nak pi situ ader Komuter, dan bermacam-macam lagi teknologi yg kita gunakan… Namun pernahkah kita terfikir utk menghayati kisah Sultan Zulkarnain serta Ya’juj dan Ma’juj??? Pernahkah? Mari kita hayati ayat ini :

” mereka berkata, ‘Wahai Zulkarnain! Sungguh, Ya’juj dan Ma’juj itu(sekelompok manusia) berbuat kerusakan di bumi, maka bolehkah kami membayar kamu agar engkau membuat dinding penghalang anatar kami dan mereka? Dia(Zulkarnain) berkata, ‘Apa yg telah dianugerahkan Tuhan kepada ku lebih baik(dariapda imbalanmu, maka bantulah aku dengan kekuatan, agar aku dapat membuat dinding penghalang antara kamu dan mereka” (Surah Al-Kahfi:94-95)

Dalam 2 ayat nie, aku dapat ambil 2 pengajaran:

  1. Beri pertolongan kepada mereka yg memerlukan drpd kerusakan
  2. Tidak mengharapkan imbalan daripada apa yg diberikan (pertolongan)

Allah s.w.t telah mengajar kita melalui ayat ini supaya kita, kita yg muda belia khususnya membantu mereka yg memerlukan kita daripada kerusakan… Aku ambil kisah Pn. Noraini, pengasas Noraini’s Cookies, yg memegang prinsip bantu-membantu antara bumiputera. Beliau memulakan perniagaan pada 24 tahun yg lepas, namun tiada sifat ego yg ditunjukkan kepada bumiputera yg lain. Hal ini ditunjukkan dengan kejayaan perniagaan beliau sekarang sehingga produk beliau telah berada di pasaran antarabangsa. Aku suka mempadankan kisah ini dengan ayat yg aku baca pada hari itu, yaitu ayat di atas. Mungkin rakan-rakan sekalian ada pendapat yg berbeza dgn ku, tetapi ayat ini menyarankan kepada kita supaya utk bantu-membantu antara satu sama lain dan yg paling penting lagi apabila ia berkait dengan yg al-Haq dan al-Batil… Hal ini penting supaya sentiasa ada peringatan antara kita dengan di iringi suasana yg baik serta peribadi yg baik, seperti digariskan oleh ISLAM… Kita lihat Zulkarnain telah di minta pertolongan utk membuat dinding yg akan menghalang makhluk perosak, Ya’juj dan Ma’juj, makhluk yg mana sebelum hari Akhirat akan keluar dan melakukan kerosakan secara besar-besaran… Oleh itu, kefahaman aqidah yg mendalam sangat penting bagi kita melunaskan amalan kita yg telah ISLAM ajarkan, jangan anda tangguhkan dan jangan aku tangguhkan… Mari bersama membantu antara satu sama lain kerana kebenaran…



Kedua, sekali-kali tidak mengharapkan imbalan atau balasan atas apa yg kita lakukan kepada org yg meminta pertolongan. Tidak ramai org begini di zaman modenisasi ini, apatah lagi era yg memerlukan kewangan yg tinggi dalam kehidupan. Lakarannya, kenaikan harga barang telah menggambarkan kepada kita bahawa dunia sekarang ini hanyalah duit sahaja! Duit!!! Tiada lagi kata-kata, ” Eh? Tak apalah, aku ikhlas bantu ko nie…”. Dalam Al-Quran banyak menganjurkan sifat bermurah hati kepada org yg memerlukan dan tidak mengharapkan balasan atas apa yg dilakukannya… IKHLAS!!! Suadaraku, hanyasanya sebaik-baik balasan daripada Allah s.w.t, bukan org lain, bukan Perdana Menteri, mahupun Yang di-Pertuan Agong… Tidak akan setanding dengan balasan-Nya… Air susu yg mengalir di bawah mahligai-mahligai cantik, bidadari yg muda jelita dan suci serta makanan yg sangat lazat tidak terkata merupakan pemberian sebaik-baik pemberian oleh Allah s.w.t. kerana Dialah yg mengetahuinya tentang hamba-Nya… Oleh itu, lakukanlah sesuatu kerana-Nya, juga hanya kepada-Nya kita mengharapkan sebaik-baik balasan…

Akan datang kita jumpo dlm kembara ku ke Bangi, bersama teman seperjuangan ku…

9 thoughts on “Kembara Kita: Lawatan Industri???


  1. shocked: MALAYSIA MAKE NEW RULES FOR CHRISTIANS!!

    EVERY CHRISTIANS MUST SAY “ALLAH” RATHER THAN “GOD” & DONT SAY “TRINITY” ANYMORE..
    This is because English language not suitable anymore because the original Bible is in Arabic.

    The full story is here: ckasih.blogspot.com

  2. crite lwtn industri anda mmg kacak n menarik…kalo anda smbung lg insyaAllah marvellous…bleh kn…kalo bleh crute la tntg proses,err….pape je lg…utk dikongsi kte bersma…salam

  3. terima kasih hadziq,
    akan saya usahakan bagi memenuhi permintaan anda
    mmg saya ingin menyambungnya…
    cuma tunggu idea yg lebih bernas menjelma.
    sabar ya sahabatku…

  4. subhanallah..! sye sgt kagum n syabas ats hasil kerja anda.. moga dpt mberi manfaat kpd sume.. truskan pjuangn anda!

  5. terima kasih,
    saya memang mengharapkan sokongan daripada kawan2
    terutama mereka yg pernah belajar bersama-sama dgn saya…

    ALLAH sahaja sebagai pembalas jasa-jasa hambaNya…

  6. ok tapi jgn panjang hingga meleret sbb takot org pemalas cm aku ni ssh nk tangkap, hehe…. input mmg bnyak, syabas! akhir kata, hidup arsenal….

  7. alhamdulillah..bagus..
    teruskan usaha..
    sy menantikan cerita seterusnya..
    mungkin boleh dihasilkan dalam bentuk y lebih padat dan mantap…
    Allah sentiasa bersama org-org y berjuang di jalan Nya

  8. salam
    criternya menarik
    harapnya dapat dceritakan dgn lbih panjang lg tntg kesungguhan dan usaha Puan Noraini ni
    smoga criter ni dapat mencetus smgat d kalangan org2 kita utk lbih berusaha utk bjaya n utk lbih snang mghulurkan bantuan tanpa mgharapkan balasan
    sesungguhnya keikhlasan tu amat pnting utk kita mencapai sesuatu.

  9. salam…

    tulisan yg menarik, boleh dikembangkan.
    kagum dgn kesungguhan pn noraini, yg sanggup m’bantu bangsa sendiri demi memastikan orang melayu berusaha menjadi yg terbaik setanding dgn bangsa lain.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s