Jangan lepaskan ia…

Bila mulut sudah berbicara “Tidak mahu aku terlibat dengan program lagi..”. Bagi saya, ia adalah tanda para Da’i itu sudah dijangkiti suatu ‘virus’ yang cukup berbahaya. Itulah bibit-bibit futur. Maka, sudah pasti ia sangat berbahaya kepada insan yang bergelar Muslim.

“Aku tak mahu terlibat dah dengan program-program nie..”, apakah ia tanda yang baik?

Bahkan, lebih bahaya lagi bila diminta untuk menelefon para Murrobbi untuk program Tarbiah, ditangguh-tangguh olehnya. Bermacam alasan yang diberikan olehnya untuk mengelak diri dari program Tarbiah.

“Aku tak dapat no.telefon Naqib lagi la..”

“Erk, minggu nie aku dah penuh dengan program keluarga. Tak boleh nak kacau.”

“Eh, tak dak pon orang sana pesan aku untuk hubungi orang di sini…”

Maka, didikan Tarbiah terus terabai. Selepas itu, akan datang program-program lain yang mengisi kekosongan masa itu..bila dah tak dak program Tarbiah dalam masa lapang itu.  Masa di isi dengan melayan FB, keluar dengan kawan-kawan, main game, futsal, bola sepak, menonton televisyen dan pelbagai program lagi yg akan ‘bantunya utk diisi’. Ya, senarai di atas ada juga yang melibatkan dengan Tarbiah seperti Riadhah, namun sejauh mana nak dibandingkan Tarbiah Imani dan Ruhi dalam Liqo’ Mingguan dengan Riadhah Mingguan? Yang mungkin dalam Riadhah itu adalah 5-10 minit tazkirah yang disampaikan.

Mana pergi Mutabaah Amal? Mana pergi Taaruf ahli Liqo’? Mana pergi Muahasabah Diri? dan paling penting, mana pergi Ukhwah Islamiyyah Jam’iyyah yang kita yakini sebelum ini?

Adakah semua ini akan kita jumpa tanpa memikirkan untuk hadir ke Liqo’ Mingguan kita? Bagi saya, tidak!

Dalam liqo’ Mingguan, kita akan ada masa untuk Mutabaah Amal. Yakni, muhasabah amal kita dalam masa seminggu. Solah Jamaah kita, Tilawah kita, Hafazan kita, bacaan ilmiah kita, bahkan Dakwah Fardiah pun akan ditanya dalam liqo’ ini. Ditanya pula dengan teman-teman seLiqo’ kita. Maka disitu akan lahir pula Muhasabah Diri..sejauh mana kita melaksanakan amal-amal harian kita dengan teman-teman kita. Kadang-kadang minggu nie kita ‘hebat‘ sedikit daripada teman kita. Minggu lepas itu pula, kita terkebelakang pula. Maka, kita akan sentiasa diperingatkan untuk Muahasabah. Muhasabah agar kita sentiasa ingin menjadi yang terbaik buat diri kita. Dan ini hanya ada dalam Liqo’ Mingguan- bersama seorang Naqib dan teman-teman seLiqo’ tadi.

Bukankah insan itu bermaksup ‘Pelupa’? Maka, tidak hairanlah surah Al-Asr yang menfokuskan tentang Masa menjadi tema Para Pendakwah untuk tidak membuang masa, apatah lagi nak berlengah-lengah dalam perkara kebaikan. Fastabiqul Khoirat!

Adakah anda masih meyakini bahawa anda akan ‘berjaya‘ tanpa mengahadirkan diri ke Liqo’ Mingguan? Atau lebih tepat lagi adalah Usrah?! Adakah anda juga yakin pasti berjaya dengan tanpa Usrah, tanpa binaan asas maka kita boleh membina diri kita, mendidik diri kita, memperbaiki diri kita menjadi lebih baik, seterusnya ingin mendaulatkan Islam di tanah air sendiri? Seperti yang saya katakan tadi, Tidak!!

Maka, sampai bila kita masih menunggu untuk ditarbiah? sedangkan dalam akal fikiran kita sendiri bersetuju bahawa Tarbiah Diri itu Penting.

Tak kiralah anda tue berada di tingkat mana sekalipun, Presiden NGO, Pengerusi Persatuan, Pengarah Syarikat, Pelajar PHD, Pelajar Praktikal, Pelajar Sekolah ka, Guru-guru ka, Pensyarah kah dan lain-lain..bila anda sudah mula katakan ‘Tidak’ pada program-program Pembinaan Diri, maka ‘virus’ itu akan terus beronok-ronok dalam diri anda! Melekakan anda dengan hawa’ yang melalaikan, menjerumuskan anda ke lembah-lembah gelap tanpa cahaya.

Namun, jangan risau akhi..jangan risau ukhti…

Akan ada sentiasa tangan-tangan harapan yang cuba menggapai mu..maka, pautlah tangan itu. Jangan lepaskan ia, pegang erat-erat agar tidak terlepas…kecuali anda sendiri yang lepaskan tangan itu…

MOHD NOR ADZIM BIN SHAARI
Pengerusi
Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA)
Cawangan Negeri Sembilan
adzim.shaari@gmail.com

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s