Kembara Utara’12- Belajar untuk Terbaik!

akhi Azril, Aizat (PEMBINA UIAM), Muslim Abdullah Zaik (PEMBINA UIAM), aku bergambar sebelum bertolak.

Alhamdulillah, sampai juga aku di bumi Utara Malaysia- Kedah & Pulau Pinang.

Tujuan ke sana tidak lain dan tidak bukan untuk mengutip pengalaman amal Dakwah rakan-rakan di sana serta bertemu Qudama‘ Dakwah yg komited dalam urusan besar ini.

Aku, akhi Azril dan akhi Uzair berpeluang bertemu dengan ikhwah akhawat dari PEMBINA Perlis, Kedah dan Pulau Pinang. Satu kekaguman kepada mereka (Azril & Uzair) ialah sikap tidak kenal lelah dalam menyampaikan amanat Presiden PEMBINA serta membantu PEMBINA cawangan lain dalam memacu amal Dakwah belia di Utara. Kesungguhan mereka menjelaskan hala tuju, matlamat dan stand PEMBINA sebagai satu NGO Belia Islam yg utuh tidak pernah padam dalam diari minda mereka. Allahu Akbar!

Akhi Azril dan Uzair, tak lelah!

Belajar untuk Terbaik! adalah satu motto dalam perjalanan ini dalam mindaku. Sebagai seorang Muslim, juga Da’i Muda, pengalaman dalam perjalanan bersama dengan para Da’i senior sangat diperlukan dalam mengharungi Jalan Dakwah yg penuh liku-liku dan pusing-pusing sepanjang perjalanan. Barangsiapa yg tidak mengambil perhatian, maka boleh jadi dia akan terjerumus ke jalan yg lebih bahaya.

Dan, itulah yg sedang berlaku atas bumi Malaysia ini. Para Da’i bercakaran antara satu sama lain, tiada persepakatan dalam perkara asasi agama, menuduh sana sini, perpaduan semakin goyah! Masing-masing mahu memenangkan ideologi sendiri. Maka, puak-puak Liberal, Sosialis, Hak Asasi Manusia menyerang kita dari segenap arah. Mengambil peluang kelemahan kesatuan kita ini.

Aku terkenang kembali kata-kata Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman dalam Seminar Kewangan & Keusahawan Muslim (SKKM’12) yg lalu;

“Tak kisahlah PEMBINA ka, ISMA ka, IKRAM ka, ABIM ka, PAS ka, atau UMNO sekalipun..semuanya sama Matlamat- menuju Syurga Allah. Jalan atau Method sahaja yg berbeza,” ujar beliau.

Nah, tak bolehkah kita jadi yg Terbaik?! Sudah tentu boleh, asalkan jalan yg kita tempuhi adalah tidak bercanggah dengan syara’, tidak terkeluar dari panduan Al-Quran dan Al-Sunnah. Menjadi terbaik adalah sifat orang-orang Mukmin itu sendiri.

Anda terbaik?

“Kamu (umat Islam) adalah umat Terbaik yg dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yg makruf dan mencegah dari yg mungkar, dan beriman kepada Allah…” (Ali Imran;110).

Belia itu sendiri perlu tenangkan diri, semangat..semangat juga, tapi biarlah bertempat. Menjadi Terbaik tidak semestinya ada semangat sahaja, bahkan perlu ada ilmu dan kekuatan Ruhi yg utuh. Menenangkan emosi itu dengan amalan Ruhi juga penting. Bagi peluang minda kita berada dalam Rasional semula. Berfikir dengan tepat, berpandukan Al-Quran dan Al-Sunnah.

Ruang para belia Muslim untuk menyumbang kepada agama ini sangat luas, seluas-luasnya. Tidak hanya fokus pada sesuatu lapangan sahaja. Selagi mana ia tidak terkeluar dari landasan syara’, maka perjuangkanlah ia. Anda pandai menulis, tulislah tulisan Islami. Anda pandai menyanyi, senandungkan Nasyid dalam suaru mu. Anda pandai bersajak, penuhilah sajak itu dengan nasihat. Semua kita berperanan, tidak perlu menjatuhkan satu sama lain, bahkan ia merugikan antara kita nanti.

Aku yakin Islam kan menang nanti!

Mohd Nor Adzim Bin Shaari
@Nilai (11 Mei 2012)
Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s