Selamat Maju ke Alam Baru

Selamat Datang!

Langkah baru bermula!

Alhamdulillah, dan selamat datang kepada anda ke alam baru. Ucapan salam dan doa untuk kejayaan anda yang akan mula melangkah ke kaki menara gading!

7 September 2011 menjadi detik sejarah buat abang-abang, kakak-kakak dan adik-adik pelajar baru yang mula menatih ke alam Universiti. Buat abang-abang dan kakak-kakak dari pengajian Diploma sebelum ini, ini merupakan langkah baru untuk membaiki apa yang pernah diperoleh semasa pengajian Diploma dahulu. Jangan mudah berputus asa kerana Allah itu maha Adil. Bagi adik-adik pelajar baru, ini merupakan detik yang tidak boleh dilupakan dalam sejarah hidup sebagai seorang pelajar.

Rasa teruja dan sedikit gugup sudah pasti menghantui tika mahu mendaftar ke Universiti. Apa tidaknya, diceritakan dengan pelabagai versi ‘U’ oleh saudara-mara, ahli keluarga, bahkan daripada teman-teman senior yang sedang belajar di Universiti. Cerita buli lah, cerita lecturer yang garang lah, ceirta bas lambat lah, dan ada jugak cerita hantu untuk menambah gerun bagi adik-adik baru ni! Isk..isk… tidak sepatutnya begitu kawan-kawan. Apa kata kita ubah persepsi mereka dengan memberi motivasi bagi mereka untuk maju dalam step yang akan ditempuhi, boleh tak? Continue reading “Selamat Maju ke Alam Baru”

Advertisements

Kejohanan Futsal Islami 2010 (KAHFI), Membina tenaga Pemuda

KAHFI 2010

Assalamualaikum w.b.t kepada semua pengunjung dan teman setia kepada blog saya yang tidak seberapa ini..

Hurm, sudah lama saya tidak menulis di alam maya ini, barangkali idea yang tandus serta ‘mood’ yang kejap-kejap hilang muncul. Melihat ramai di kalangan teman dan lebih-lebih lagi cendekiawan atau para Ustaz yang sudah mahir menggunakan teknologi moden ini, saya merasa diri ini sungguh kecil malah bertambah kecil jika dibandingkan dengan ilmu yang ada pada mereka. Maka, saya mendoakan di sini supaya para Ustaz ini akan terus mencurahkan ilmu dengan ikhlas serta tidak sekali-kali menyesatkan ummah Islam kini yang semakin dahagakan ilmu yg Sohih lagi Benar dalam penulisan mereka. Ameenn… Continue reading “Kejohanan Futsal Islami 2010 (KAHFI), Membina tenaga Pemuda”

Mengharungi Cabaran Baru

Penulis bergambar di hadapan Replika unik di KLCC.
Penulis bergambar di hadapan Replika unik di KLCC.

Assalamualaikum w.b.t dan selamat meningkatkan amalan dalam tiga malam terakhir dalam Ramadhan tahun ini.

Alhamdulillah, kita masih di beri peluang untuk meneruskan kehidupan sebagai hamba-Nya di atas muka bumi ini yang penuh dengan rahmat dan berkah. Kali ini saya cuba mengupas tajuk yang agak ‘gempak’ di atas dari sudut sebagai mahasiswa harapan di negara ini. Umumnya, semua tahu bahawa setiap manusia telah disusun oleh Allah s.w.t untuk menghadapi cabaran-cabaran dalam kehidupan, tidak kira dari sudut mental mahupun fizikal, semua manusia tidak terelak dari cabaran yang telah disusun-Nya. Saya tidak mahu mengupas tajuk ini dengan panjang lebar kerana saya perolehi idea ini pun dari ucapan yang mudah daripada seorang hamba Allah. Continue reading “Mengharungi Cabaran Baru”

KBAZ, mengumpul mujahid dan mujahidah muda di Malaysia

Saya bersama teman, Fadhil
Saya bersama teman, Fadhil

Assalamualaikum w.b.t kepada semua,

Pada 9 Mei 2009 yang lalu, telah berlangsungnya satu persidangan ilmiah yang dianjurkan oleh Aman Palestin Berhad dan Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA). Konvesyen Berakhirnya Agenda Zionis (KBAZ) telah menghimpunkan seramai 3000 orang peserta, kebanyakan terdiri daripada kalangan pemuda-pemudi dari seluruh pelosok tanah air. Tema yang dipilih adalah satu pendekatan terbaru daripada pihak penganjur yang mahu membawa satu dimensi baru kepada masyarakat Malaysia, khususnya pemuda-pemudi di Malaysia. Tema yang cukup optimistik diberi oleh pihak penganjur adalah sebahagian usaha murni untuk menyampaikan satu mesej kepada belia di Malaysia adalah bahawa agenda yang didokong oleh mereka yang menentang kekuasaan Allah akan tumbang akhirnya! Agenda Zionis akan berakhir walaupun ketika ini kita melihat agenda mereka ‘seakan-akan berjaya’…namun sebenarnya TIDAK!

Saya tidak mahu mengulas panjang mengenai konvesyen ini kerana memang tidak cukup dengan penulisan di alam maya ini mampu menjelaskan kepada anda semua. Namun, panelis yang dijemput, Dr.Azzam Tamimi, Dr.Mohsen Soleh dan Dr. Roslan Mohd Nor, telah menemukan kepada saya satu kesimpulan yang sangat berharga buat kita semua. Apa yang kita mahu lakukan iaitu mahu menamatkan agenda jahat ini adalah bermula dari DIRI KITA SENDIRI, BUKAN ORANG LAIN. Ringkasnya, semua yang kita rancangkan mestilah di mulakan daripada diri kita sendiri kerana itulah yang telah diajarkan oleh Baginda Rasul s.a.w dalam sirah Baginda. Bukan diri Baginda yang mengubah para sahabat r.anhum ketika itu, tetapi diri para sahabat r.anhum sendiri yang terkesan dan tersedar dari lamunan tidur yang panjang untuk berubah ke arah sinar yang terang di sana…

Apa yang pasti dalam konvesyen ini, saya dapat melihat kumpulan mujahid dan mujahidah di Malaysia yang akan membawa pembaharuan di negara Malaysia ini boleh bersatu!!

Peserta berpusu-pusu ke KBAZ
Peserta berpusu-pusu ke KBAZ
Mujahid yang hadir
Mujahid yang hadir
Penuh dan Komited
Penuh dan Komited

MOHD NOR ADZIM BIN SHAARI

MAHASISWA TAHUN DUA

FAKULTI EKONOMI DAN MUAMALAT

UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSIA (USIM)


…kita TIDAK boleh lari daripada-NYA…

Hurm..Assalamualaikum semua. Maafkan saya kerana sudah lama tidak menulis di alam maya ini.

Kali ini, seperti biasanya, mahasiswa/i di seluruh negara akan menghadapi peperiksaan akhir semester, atau sedang menghadapinya sekarang, di setiap institut pengajian tinggi masing-masing. Setelah hampir lima bulan mahasiswa/i bergelumang dalam lautan ilmu, sudah tiba masanya untuk kembali ke daratan, berpijak ke bumi yang nyata! Kita akan meredah onak dan duri bagi menggapai kejayaan!

Inilah masa untuk membuktikan diri masing-masing bahawa sejauh mana ilmu yang diperoleh sewaktu pengajian dan pembelajaran telah di hayati serta di aplikasikan dalam kehidupan sebagai Mahasiswa. Ketika ini, kita kan tahu sejauh mana pemahaman kita di dalam kelas dan kuliah akan membantu kita di medan peperiksaan.

Ucapan semangat kan didengari, doa daripada ibu dan ayah serta keluarga menelusuri di benak sanubari kita. Rakan-rakan bersama-sama dalam menempuh ujian semester ini, ‘study group‘, perbincangan, latihan dam bermacam-macam tips peperiksaan dikongsi bersama bagi mencapai kejayaan itu bersama-sama…

Namun, akhirnya kita semua tidak boleh lari dari meminta, mengharap, memohon daripada-Nya. Semua antara kita kan sujud dan tunduk rendah di hadapan-Nya, memohon ampunan serta petunjuk kejayaan dalam setiap apa yang telah kita lakukan dan usahakan!

Akhirnya..kita tidak boleh lari daripadan-NYA…

 

 

MOHD NOR ADZIM BIN SHAARI

MAHASISWA TAHUN DUA

FAKULTI EKONOMI DAN MUAMALAT

UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSIA

USIM menyokong anda, wahai saudaraku!

Hidup!! Hidup!! Hidup, Palestin!!!
Hidup!! Hidup!! Hidup, Palestin!!!

Hari ini menjadi titik sejarah bagi warga Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) apabila pihak pengurusan tertinggi telah menganjurkan Rapat Umum bagi Menyokong Rakyat Palestin di perkarangan Bangunan Canselori sehingga ke Stadium Tertutup USIM di Nilai, N.Sembilan. Selaku ketua pengurusan tertinggi USIM, Naib Canselor USIM, Datok Dr. Abdul Shukor B. Husin, telah menggepalai hampir 2000 warga USIM berhimpun dan berarak menyatakan pendirian tegas terhadap Zionis Israel dan sekutunya serta melancarkan tabung untuk rakyat Palestin. Continue reading “USIM menyokong anda, wahai saudaraku!”

Salam Takziah, Kak Shikin…

Kak Shikin, ok tak tu?
Kak Shikin, ok tak tu?

 

” Segala yang di atur oleh Allah s.w.t kepada kita ada Hikmahnya”

Begitulah kata-kata yang dapat saya ungkapkan apabila saya menziarahi salah seorang Ahlijawatankuasa Misi Lawatan Antarabangsa (LA) Fakulti Ekonomi dan Muamalat (FEM), Kak Shikin. Pada hari Khamis malam Jumaat baru-baru ini, iaitu pada 8 Januari 2009, saya telah di kejutkan dengan satu panggilan daripada salah seorang rakan saya, juga Ahlijawatankuasa Misi LA FEM, yang menyatakan Kak Shikin accident. Saya terkejut kerana baru siang tadi saya menelefon beliau. Continue reading “Salam Takziah, Kak Shikin…”