Jangan lepaskan ia…

Bila mulut sudah berbicara “Tidak mahu aku terlibat dengan program lagi..”. Bagi saya, ia adalah tanda para Da’i itu sudah dijangkiti suatu ‘virus’ yang cukup berbahaya. Itulah bibit-bibit futur. Maka, sudah pasti ia sangat berbahaya kepada insan yang bergelar Muslim.

“Aku tak mahu terlibat dah dengan program-program nie..”, apakah ia tanda yang baik?

Bahkan, lebih bahaya lagi bila diminta untuk menelefon para Murrobbi untuk program Tarbiah, ditangguh-tangguh olehnya. Bermacam alasan yang diberikan olehnya untuk mengelak diri dari program Tarbiah.

“Aku tak dapat no.telefon Naqib lagi la..”

“Erk, minggu nie aku dah penuh dengan program keluarga. Tak boleh nak kacau.”

“Eh, tak dak pon orang sana pesan aku untuk hubungi orang di sini…”

Maka, didikan Tarbiah terus terabai. Selepas itu, akan datang program-program lain yang mengisi kekosongan masa itu..bila dah tak dak program Tarbiah dalam masa lapang itu.  Masa di isi dengan melayan FB, keluar dengan kawan-kawan, main game, futsal, bola sepak, menonton televisyen dan pelbagai program lagi yg akan ‘bantunya utk diisi’. Ya, senarai di atas ada juga yang melibatkan dengan Tarbiah seperti Riadhah, namun sejauh mana nak dibandingkan Tarbiah Imani dan Ruhi dalam Liqo’ Mingguan dengan Riadhah Mingguan? Yang mungkin dalam Riadhah itu adalah 5-10 minit tazkirah yang disampaikan.

Mana pergi Mutabaah Amal? Mana pergi Taaruf ahli Liqo’? Mana pergi Muahasabah Diri? dan paling penting, mana pergi Ukhwah Islamiyyah Jam’iyyah yang kita yakini sebelum ini?

Adakah semua ini akan kita jumpa tanpa memikirkan untuk hadir ke Liqo’ Mingguan kita? Bagi saya, tidak!

Dalam liqo’ Mingguan, kita akan ada masa untuk Mutabaah Amal. Yakni, muhasabah amal kita dalam masa seminggu. Solah Jamaah kita, Tilawah kita, Hafazan kita, bacaan ilmiah kita, bahkan Dakwah Fardiah pun akan ditanya dalam liqo’ ini. Ditanya pula dengan teman-teman seLiqo’ kita. Maka disitu akan lahir pula Muhasabah Diri..sejauh mana kita melaksanakan amal-amal harian kita dengan teman-teman kita. Kadang-kadang minggu nie kita ‘hebat‘ sedikit daripada teman kita. Minggu lepas itu pula, kita terkebelakang pula. Maka, kita akan sentiasa diperingatkan untuk Muahasabah. Muhasabah agar kita sentiasa ingin menjadi yang terbaik buat diri kita. Dan ini hanya ada dalam Liqo’ Mingguan- bersama seorang Naqib dan teman-teman seLiqo’ tadi.

Bukankah insan itu bermaksup ‘Pelupa’? Maka, tidak hairanlah surah Al-Asr yang menfokuskan tentang Masa menjadi tema Para Pendakwah untuk tidak membuang masa, apatah lagi nak berlengah-lengah dalam perkara kebaikan. Fastabiqul Khoirat!

Adakah anda masih meyakini bahawa anda akan ‘berjaya‘ tanpa mengahadirkan diri ke Liqo’ Mingguan? Atau lebih tepat lagi adalah Usrah?! Adakah anda juga yakin pasti berjaya dengan tanpa Usrah, tanpa binaan asas maka kita boleh membina diri kita, mendidik diri kita, memperbaiki diri kita menjadi lebih baik, seterusnya ingin mendaulatkan Islam di tanah air sendiri? Seperti yang saya katakan tadi, Tidak!!

Maka, sampai bila kita masih menunggu untuk ditarbiah? sedangkan dalam akal fikiran kita sendiri bersetuju bahawa Tarbiah Diri itu Penting.

Tak kiralah anda tue berada di tingkat mana sekalipun, Presiden NGO, Pengerusi Persatuan, Pengarah Syarikat, Pelajar PHD, Pelajar Praktikal, Pelajar Sekolah ka, Guru-guru ka, Pensyarah kah dan lain-lain..bila anda sudah mula katakan ‘Tidak’ pada program-program Pembinaan Diri, maka ‘virus’ itu akan terus beronok-ronok dalam diri anda! Melekakan anda dengan hawa’ yang melalaikan, menjerumuskan anda ke lembah-lembah gelap tanpa cahaya.

Namun, jangan risau akhi..jangan risau ukhti…

Akan ada sentiasa tangan-tangan harapan yang cuba menggapai mu..maka, pautlah tangan itu. Jangan lepaskan ia, pegang erat-erat agar tidak terlepas…kecuali anda sendiri yang lepaskan tangan itu…

MOHD NOR ADZIM BIN SHAARI
Pengerusi
Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA)
Cawangan Negeri Sembilan
adzim.shaari@gmail.com
Advertisements

Jom ke Simposium Kewangan & Keusahawanan Muslim (SKKM’12) di USIM!

Jom ke SKKM'12!!

Assalamualaikum wbt kepada teman-teman pembaca blog sekalian,

Saya menjemput anda ke Simposium Kewangan & Keusahawan Muslim 2012 (SKKM’12)

yang akan berlangsung pada 21 April 2012 (Sabtu)

bertempat di Dewan Kuliah Pusat 4 (DKP 4), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).

Kali ini bertemakan Kewangan Terancang, Belia Cemerlang, Islam Dijulang,


dengan barisan Panel baru dan lama dalam bidang kewangan ini iaitu;

1.) Engr. Musryidi Mohammad, Ketua Biro Media ISMA Melaka, juga merupakan Jurutera Petronas

2.) Ustaz Dr. Zaharuddin Hj. Abd. Rahman, Penolong Professor di Universiti Islam Antarabangsa (UIAM)

3.) Dr. Aznan Hasan, Pengerusi Majlis Ulama ISMA (MUIS)

4.) Hajjah Rohani Datuk Mohd Shahir, Pengasas & Rakan Kongsi Utama di Hijrah Wealth Management Sdn. Bhd.

5.) En. Ariffin Sabirin, Pakar Perancang Harta Pusaka juga sebagai Ketua Pegawai Eksekutif di Wasiyyah Shoppe Sdn. Bhd

Ayuh bersama meriahkan program ini dengan info-info menarik daripada panelis kewangan kita. Pasti merasa rugi jika anda terlepas peluang ini. Yuran serendah RM 5.00 sahaja!! Cepat daftar, jangan tak Daftar!!

 

http://www.youtube.com/watch?v=oRP-deP251U

Chong Wei Tidak Putus Asa, Kita?

Lee Chong Wei

Siapa tak kenal Lee Chong Wei kan? Pemain Badminton No. 1 Dunia dari Malaysia.

Mengapa nak cito pasai dio plak?

Kepada mereka yang tak tahu, jom tengok video kek bawah dulu. Pahtu, baru tahu ‘tujuan’ utama tulisan ini.

Dah tengok?

Mesti dah tahukan kenapa saya tulis tajuk di atas? Jom kita tadabbur ayat di bawah pula:

“Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang beriman.” (Ali-Imran: 139)

Dalam ayat di atas, Allah swt menyentuh berkenaan kita dalam keadaan lemah, bahkan bila kita bersedih hati. Allah memberikan harapan kepada kita, sebagai seorang yang beriman kepada-Nya, bahawa kita adalah manusia yang tinggi darjat-Nya dengan keimanan kita kepada Allah, ketundukan dan kepasrahan kita diserahkan bulat-bulat kepada Allah. Bila kita diuji-Nya, ketahuilah bawah Allah sedang menilai kita untuk ditinggikan darjat. Bila kita dirudung kesedihan, ketahuilah Allah mahu kita bersimpuh di hadapan-Nya memohon ampun dan petunjuk daripada Allah.

Jika dilihat video di atas, Datuk Lee Chong Wei ketinggalan satu set, kalah di set pertama kepada Lin Dan. Adakah beliau berputus asa? Tidak! Sama sekali tidak! Bahkan kelihatan semasa rehat Datuk Lee Chong Wei berbincang semula dengan Datuk Misbun Sidek untuk mengatur semula strategi baru bagi set-set seterusnya. Dan akhirnya beliau menjuarai Super Seris Korea! Sama juga dengan kita. Tidak seharusnya kita berputus asa atau berduka lara dengan dugaan mahupun bencana yang berlaku ke atas kita. Ya, orang akan kata kepada kita bila dah lama tak jumpa misalnya;

“Ekau dah futur ek? Lamo tak jumpo..”

“Hang pi mana selama nie? Celaru identiti la tue..”

Cuba kita renung semula kisah peperangan yang pernah disertai Khalid al-Walid iaitu Perang Mu’tah. Nabi saw menghantar satu ketumbukan tentera Islam untuk berperang dengan Rom, Nabi saw telah mewasiatkan kepada 3 orang para sahabat untuk saling berganti-ganti selepas syahid seorang demi seorang. Sahabat itu ialah Zaid bin Harithah, Jaafar bin Abi Thalib dan Abdullah bin Rawahah. Akhirnya, bila ketiga-tiga sahabat agong ini syahid maka para sahabat yang lain bersepakat melantik Khalid al-Walid sebagai panglima perang mereka untuk memimpin. Apakah tindakan Khalid al-Walid? Bersedih hati dengan kematian para sahabat tadi? Lari dari medan perang?

Tidak!

Jom lihat hadith Nabi Muhammad saw di bawah:

“..akhirnya panji itu diambil oleh “pedang Allah“ (Khalid bin Walid) dan akhirnya Allah mengaruniainya kemenangan kepada mereka (kaum Muslimin)”

Hadith ini menunjukkan kepada kita bahawa apabila jawatan turus tentera diserahkan kepada Khalid al-Walid, maka Islam menang. Jika diteliti dalam kitab sirah yang masyhur, ditulis oleh Said Ramadhan al-Buthi, Khalid al-Walid terus mengobarkan semangat tentera Islam untuk menggempur tentera Rom sebentar tadi, bukan beliau mengalah atau mengundur. Selepas melihat tentera Rom berundur dari medan peperangan, Khalid al-Walid tidak mengejar dan membunuh mereka, bahkan dengan kebijksanaan beliau, beliau membawa tentera Islam ‘berundur’ ke Madinah. Adakah ini menunjukkan putus asa Khalid al-Walid r.anhu?

Tidak!

Lihat teguran Nabi saw ketika ada di kalangan Muslimin yang menyambut mereka dengan berkata; “Wahai orang-orang yang lari! Kalian lari daripada Allah!”. Nabi menegaskan,“Mereka tidak lari (dari medan perang) tetapi mundur untuk menyerang kembali, insya Allah”. Sesungguhnya kata-kata Nabi saw adalah wahyu daripada Allah. Sikap optimistik jelas terpapar dalam jiwa Baginda yang sangat yakin bahawa Islam akan kembali dan terus menang dalam kemenangan yang akan datang, bahkan ia menjadi realiti selama 1300 tahun Islam memerintah Dunia.

Seperkara lagi, hal yang terpenting dalam dua kisah yang saya bawa ini ialah kebijaksanaan kita mengatur semula diri kita selepas ditimpa musibah. Dan sebab itulah Khalid al-Walid membuat keputusan yang tepat ketika men’gundur’kan tentera Islam dalam Perang Mu’tah. Mungkin strategi kita sebelum ini gagal atau tidak sesuai bagi mencapai sesuatu matlamat itu. Maka kita perlu mengatur semula, retreat kan semula diri kita, membasuh diri habis-habisan dan kembali semula dengan semangat baru! Tanamkan azam bahawa kita boleh buat yang terbaik!

Optimistik, Tidak putus asa, Tidak merasa lelah, Tidak bersedih. Ini antara kunci sikap yang ditunjukkan dalam kisah Perang Mu’tah. Namun, tika ini sikap-sikap yang dilihat dalam Perang Mu’tah ini seakan-akan kelihatan kepada orang bukan Islam, seperti tajuk tulisan ini. Adakah kita ingin melihat umat Islam dirudung malang, malang dan malang lagi? Atau kita mahu bangkit semula, kembali kepada Allah secara total, sedikit demi sedikit mengubah diri menjadi lebih baik untuk Islam?

Pilihan di tangan Anda!

MOHD NOR ADZIM BIN SHAARI
PENGERUSI
PERSATUAN BELIA ISLAM NASIONAL (PEMBINA)
CAWANGAN NEGERI SEMBILAN

Rahmat Ujian

Wardina Safiiyah sekeluarga

Pada asalnya, artikel ini ingin ditulis buat mahasiswa dan mahasiswi yang akan berdepan dengan Final Exam sekarang. Namun, hikmah Allah itu lagi luas mengatasi segala-galanya. Moga cerita ini juga memberi Rahmat buat anda. Sedang saya membelek-belek FB saya pagi tadi, saya sempat membaca satu note daripada wanita yang popular dan menjadi inspirasi buat semua Muslimah di Malaysia sekarang. Namanya sudah tentu Wardina Safiiyah.

Terkejut dan terkesima saya. Betulkah? Apabila saya membaca note yang ditulis oleh beliau sendiri, dengan cerita yang begitu menyentuh, serta berita yang keluar dari radio IKIM pagi tadi, membuatkan saya yakin bahawa saudari kita ini telah ditimpa musibah. Namun, hati saya lebih terharu bila membaca tulisan dalam notanya yang begitu menyedarkan kita.

Secara ringkasnya, rumah keluarga Wardina Safiiyah telah dimasuki pencuri pada kesunyian malam. Dalam kejadian tersebut, kak Wardina yang begitu terkejut apabila sedar, diminta untuk menyerahkan segala barang kemas yang ada padanya kepada pencuri tersebut. Apa yang ada pada kak Wardina hanyalah sebuah cincin belah rotan peninggalan neneknya kepada beliau sebagai satu warisan. Cincin yang penuh kenangan.

Mungkin inilah ujian untuk hamba-hambaNya yang beriman. Untuk menguji sejauh manakah iman kita kepada-Nya.

“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, ‘Kami telah beriman’, dan mereka tidak diuji?. Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta.” (Al-Ankabut: 2-3)

Beruntunglah keluarga kak Wardina Safiyyah atas musibah ini yang menguji beliau sekeluarga. Yakinlah bahawa Allah sentiasa bersama akak dan keluarga dalam mengharungi ujian ini. Apa yang pasti dalam tulisan beliau yang begitu menggetarkan jiwa-jiwa kita, di akhir satu perenggan beliau mengatakan bahawa ‘Musibah demi musibah , membuatkan diri lebih dekat dengan Ilahi’. SubhanaAllah, manisnya iman itu.

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementar hatinya, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya kepada mereka, bertambah (kuat) imannya dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakkal, (iaitu) orang-orang yang melaksanakan solah dan yang menginfa’kan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.” (Al-Anfal: 2-3)

Ketabahan mereka sekeluarga harus dicontohi oleh segenap lapisan masyarakat kita sekarang. Bahawasanya betapa penting pendidikan iman dalam diri setiap individu kita. Lihat contoh jawapan yang dikeluarkan oleh kak Wardina sendiri, semuanya pergantungan total kepada Allah, tiada langsung perasaan dendam dalam ucapannya- tidak seperti kebanyakan masyarakat kita sekarang.

“Siaplah kau nanti bila aku dapat kau!”

“Jahanam punya orang, buat susah orang jer!”

“Argh, habis barang-barang kemas aku dikebas. Mahal pulak tue!”

Bagaimana nak dapat jawapan seperti kak Wardina dan sekeluarga? Sudah tentu dari iman yang begitu mendalam kepada Allah! Dengan belajar ilmu fardhu ain bersama ustaz-ustazah, berbincang dengan para ilmuwan Islam, bertanya bila tidak faham kepada mereka yang ahli, menunaikan solah pada waktunya, membaca dan mentadabbur al-Quran, menghayati sirah Rasulullah s.a.w dan para sahabat r.anhum, serta banyak lagi cara-cara kita meningkat iman kita.

Semangat tidak putus asa daripada Rahmat Allah begitu tersemat dalam hati kak Wardina. Rasa iman yang manis begitu dirasainya oleh beliau sekeluarga. Seharusnya bagi kita yang muda belia ini perlu ada rasa cemburu dengan beliau. Iman dan Taqwa boleh dikecap oleh kita, jika kita berusaha sungguh-sungguh untuk mendapatkannya.

Moga Allah sentiasa memberi kita peluang untuk mengecap kemanisan Iman.

Keadaan rumah Wardina Safiyyah sekeluarga

(Disertakan pautan ‘notes’ yang ditulis sendiri oleh Wardina Safiyyah)

https://www.facebook.com/note.php?note_id=266430563421046

MOHD NOR ADZIM BIN SHAARI
Pemangku Pengerusi
Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA)
Cawangan Negeri Sembilan

Setahun di A.Z.I.M

Saya (depan) bersama teman-teman ketika Daurah "Kembalikan Kejantanan Lelaki"

Sedar tak sedar, rupanya saya sudah setahun bekerja di A.Z.I.M pada 10 Januari 2012 lepas. Begitu asyik bukan? 🙂

Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana terus memberi saya peluang dan ruang untuk berkhidmat demi ummat ini. Terima kasih juga kepada En.Abdul Rahman Mat Dali, Pengarah Urusan A.Z.I.M, En.Zaim Shaari, teman-teman seperjuangan di pejabat- Kak Bashirah, Kak Nora, Kak Khai, Ayu, Kak Liyana, En.Azman, En.Azmi, Nazrul @ Along, Zamri, Fawzie, Arif, En.Mat, En.Kamel dan lain-lain, tak dapat nak nulih atas nie arr..harap tak terkecil hati.

En.Abdul Rahman Mat Dali, terus komited dengan perjuangan

Mereka inilah sentiasa memberi dorongan kepada saya untuk terus maju, terus komited, memahami erti kehidupan kerja, memberi semangat dan tunjuk ajar agar tidak terpesong dari Matlamat sebenar sebagai seorang pekerja A.Z.I.M. Tanpa anda semua, siapalah saya di A.Z.I.M.

Dalam kesempatan ini juga, sebagai manusia biasa yang penuh dengan kesilapan dan tidak terelak dari melakukannya, saya menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf sekiranya ada perbuatan saya, perkataan saya serta gurauan saya membuatkan anda semua berkecil hati dengan saya. Sesungguhnya kita hanyalah manusia biasa, mustahil terelak dari melakukan kesilapan.

Sepanjang bekerja dengan anda semua, kita mesti bersetuju dengan satu fakta bahawa kita tidak akan berjaya pergi ke mana-mana mahupun untuk mencapai matlamat besar sekalipun sekiranya kita tidak melakukan kerja itu secara bersama-sama (Jamaah). Hal inilah yang disebut dalam firman Allah s.w.t dalam al-kitab:-

“Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara, maka damaikanlah antara keduanya bila berlaku perselisihan..” (Al-Hujurat: 10)

Harapan saya tiada yang lain melainkan hanya untuk terus bekhidmat untuk ummat ini, walaupun bukan bersama anda. Setiap daripada kita akan terus diberi peluang untuk bekerja untuk ummat ini walau di mana anda berada sekalipun. Bekerjalah kerana Allah s.w.t, kerana iman kita kepada-Nya, kerana percaya bahawa Islam akan kembali Menang satu hari nanti.

Moga kita terus diberi Hidayah daripada-Nya.

MOHD NOR ADZIM BIN SHAARI
Pegawai Billing
Bahagian Kawalan Kredit
Pusat Rawatan Islam Azzahrah (A.Z.I.M)

Apa Erti Saya Menganut Islam (Bahagian 8)

99 Nama-nama Allah

“Saya mestilah mempelajari dan berusaha untuk mengetahui nama-nama dan sifat-sifat yang layak bagi Allah”

Alhamdulillah, bersyukur kita kepada Allah kerana masih diberi peluang untuk menghirup nafas segar di atas muka bumi ini. Selawat dan salam buat junjungan besar kita, Nabi Muhammad s.a.w, tauladan buat kita dalam setiap aspek kehidupan sebagai seorang Muslim. Salam juga buat para sahabat r.anhum, tabi’in, tabi’ tabi’in, para ulama’ serta umat Muslimin dan Muslimat dikasihi Allah sekalian. Moga kita semua sentiasa di bawah lembayung Rahmat dan Inayah-Nya di atas muka bumi ini- Ameen.

Saudara saudari sekalian,

Kita bersambung dalam siri ke-8 Apa Erti Saya Menganut Islam, buku yang dikarang oleh Al-Marhum Al-Fadhil Ustaz Fathi Yakan seorang pendakwah terkenal di era 21 ini. Untuk siri kali ini, al-Fadhil Ustaz menasihatkan kita agar mempelajari dan berusaha untuk mengetahui nama-nama dan sifat-sifat yang layak hanya bagi Allah s.w.t. Sudahkah kita menghafalnya, atau sekurang-kurangnya tahu sedikit sebanyak nama Allah?

Selama ini, kita lebih menghafal nama-nama artis terkenal tanah air, bahkan bukan itu sahaja, kita juga hafal artis itu dari mana, tinggal di mana, makanan kegemaran apa, hobi apa, dah kahwin ke belum, artis nie asyik kontroversi ka, pernah berlakon tak, dan bermacam lagi soalan yang begitu mendalam berkenaan artis tersebut namun kita tetap mampu menjawabnya. Akan tetapi, bagaimana pula dengan Tuhan pencipta kita? Sudahkah kita mengenali-Nya? Pernahkah kita cuba ber’taaruf’ dengan-Nya? Atau sudahkah kita hampir dengan-Nya dalam apa jua keadaan melanda kita?

Abu Hurairah r.anhu meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda:

“Allah mempunyai 99 nama, seratus kurang satu, tidak seorang pun yang menghafaznya kecuali beliau akan masuk syurga. Allah itu ganjil (yakni tidak genap) dan Allah menyukai perkara ganjil (tidak genap).” (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

Tahukah selama ini kita akan 99 nama Allah? Dan tahukah kita bahawa Allah amat menyukai perkara yang ganjil? Ayuh kita kaji sebentar;

  1. Penciptaan langit dan bumi, 7 lapisan petala langit dan 7 lapisan bumi.
  2. Kehamilan ibu, 9 bulan.
  3. Hari, ada 7 hari.
  4. Lailatu Qadr, ulama’ bersepakat mengatakan pada malam-malam ganjil.
  5. Peristiwa Hijrah, Nabi s.a.w berHijrah selepas 13 tahun berdakwah di Makkah..

Dan banyak lagi. Saya yakin kita sama-sama boleh cari dan apa yang penting ialah pemahaman kita dalam siri kali ini.

Kita secara realitinya, tidak ramai yang mengenali Allah secara dekat dengan nama dan sifat-sifatnya. Kita lebih mengenali orang lain dalam dunia ini berbanding Tuan kepada dunia ini. Ambil satu misalan, antara kita dengan Boss kita. Sebagai seorang pekerja bawahannya sudah pasti kita kena taat dan patuh pada segala arahannya. Jika nak naik pangkat atau dipandang oleh Boss kita, sudah tentu kita buat kerja dengan terbaik bukan? Bahkan bukan itu saja, kita akan cuba mengenali Boss kita secara sedikit demi sedikit bagi mengambil hatinya..

Seperti juga kita dengan Allah s.w.t, Tuhan kita. Tuan dunia ini. Bahkan aturan Allah itu lebih besar daripada hubungan pekerja dengan Boss. Cukup sudah kita mengenali Allah dengan sifatnya yang Al-Ghaffar (Maha Pengampun). Bayangkan jika kita dengan Boss, apabila kita lakukan kesalahan sudah pasti kita dipandang ‘lain’ oleh Boss kita. Namun bukan pada Allah. Allah sentiasa memberi ruang dan peluang buat kita untuk terus menerus memohon ampun daripada-Nya. Dia tidak menghukum secepat mungkin berbanding dengan Boss kita. Dia sentiasa mengharapkan diri kita untuk merendahkan diri di hadapan-Nya, memohon ampun daripada-Nya. Ada Boss kita buat begitu? Hanya segelintir sahaja.

Kesimpulannya saudara saudari sekalian, kenalilah Tuhan kita beserta sifat-sifatNya. Jadikan Ma’rifatullah (Kenal Allah) sentiasa berada dalam diri kita. Himpunan nama-nama Allah dan juga saranan daripada Baginda s.a.w tentang nama-nama Allah ini adalah untuk kita hampir kepada-Nya. Mengenali-Nya dengan penuh kasih sayang serta mencontohi seberapa banyak yang boleh akan sifat-sifat Allah ini. Bukankah sifat-sifat Allah itu yang Terbaik boleh kita ikuti?

WaAllahua’lam

Rujukan

1. Al-Marhum Al-Fadhil Ustaz Fathi Yakan. Maza ya’ni li intima’il Islam (Apa Erti Saya Menganut Islam). Pustaka Salam Sdn.Bhd.

MOHD NOR ADZIM BIN SHAARI
Pemangku Pengerusi
Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA)
Cawangan Negeri Sembilan

Angkat Kerusi juga Tarbiah

Gambar Hiasan: Amalan mengangkat kerusi

“Biaq betul? Bukankah Tarbiah tue kena attend Usrah, baca buku sama-sama dan jugak tadabbur al-Quran bersama?”

Begitulah sebahagian besar antara penggerak-penggerak Dakwah kini kata. Tarbiah ditafsirkan pada lingkungan yang amat kecil, skop yang tidak meluas bahkan merendahkan taraf Tarbiah itu sehingga pemahaman Tarbiah itu begitu kecil di mata penggerak-penggerak Dakwah sekarang.

Kata mereka lagi, bila sudah diTarbiah lama, takut lomau pulak nanti. Jadi kita kena keluar pulak, buat ceramah ke, kita tinggalkan sebentar usrah-usrah nie. Satu lagi pemikiran dangkal sebilangan kecil kita. Tarbiah bukan begitu, bahkan lebih besar seperti yang anda sangka kan. Secara umum Tarbiah boleh dimaksudkan dengan perkataan pendidikan dalam Bahasa Melayu kita. Mendidik, sejak kecil lagi kita menyedari bahawa ia penting dalam membangun jati diri anak bangsa kita.

Apabila dikatakan tentang pendidikan, maka ia mencakupi semua hal bahkan hinggalah kita membuang sampah dengan sendirinya, menyusun kasut dengan rela hati tanpa suruh serta angkat kerusi jugak dianggap Tarbiah. Ya, juga Tarbiah. Saya berpeluang mengangkat kerusi ini sejak saya bersekolah lagi, sejak tingkatan satu lagi. Hurm, ya ketika itu sudah tentu para senior kami akan meminta tolong daripada kami yang junior ini untuk susun kerusi bagi perhimpunan mingguan di sekolah dulu. Tika itu juga ramai di kalangan kawan-kawan saya yang merungut tentang pem’bulia’an ini.

Gambar Hiasan: Kenangan lama ketika tingkatan satu yg kena angkat kerusi oleh para senior kami

“Adus, sikit-sikit form 1, tak boleh ke buat sendiri?”

Pada peringkat awal, saya pun rasa tak puas hati. Namun, apakan daya ketika itu kami ini ‘kecil’, iku saja arahannya. Setelah bertahun berlalu, saya amat mengucapkan terima kasih dengan amalan Angkat Kerusi ini. Sehingga kini saya masih mengangkat kerusi terutama selepas program tamat. Mengapa ya? Sebab utama kerana Allah melihat pada niat kita bukan kepada apa pekerjaan kita itu. Allah s.w.t tidak melihat besar atau kecil amalan kita, tapi Dia melihat hati kita buat kerana apa.

Mengangkat kerusi juga mengajar pelbagai elemen kerjasama dan kekuatan kita. Angkat kerusi sama-sama, susun semula dari bawah ke atas dan kesabaran dalam menyusun kerusi yang banyak terutama beribu-ribu kerusi perlu diangkat semula. Dan sebab itu saya katakan mengangkat kerusi juga adalah Tarbiah. Bahkan bukan sahaja angkat kerusi, termasuk juga perkara-perkara kebaikan lain. Imam as-Syahid Imam Hasan al-Banna pernah ditegah angkat kerusi selepas ceramah beliau oleh seorang sukarelawan Ikhwan Muslimin;

“Wahai Imam, tak perlu angkat kerusi tu. Biarkan saja, kami akan angkatnya nanti”

Apa jawab Imam as-Syahid Hasan al-Banna?

“Wahai saudara, aku mengangkat kerusi ini kerana aku pun tak tahu amal manakah yang akan diterima Allah nanti”

Nah, inilah Imam yang mulia, jawapan yang sepatutnya begitu menggerunkan buat kita. “Aku pun tak tahu amal manakah yang akan diterima Allah”. Nilai Tarbiah itu bukan diukur dengan pergi balik ke Usrah, bukan dinilai dengan berapa banyak kita khatam buku atau bukan dikira berapa kelap kali kita bangun solah Tahajjud. Namun ia dikira dari segi kualitinya. Kualitinya yang mampu menyumbang buat ummat. Menyumbang sambil memartabatkan semula kebanggaan ummat ini dengan Islam.

Akhirnya saudara saudari sekalian, merasakan akan kepentingan Tarbiah itu begitu penting agar kelangsungan amal dan kefahaman kita tentang Islam akan sentiasa meningkat. Islam sudah mengajar semuanya;

“Dan bertolong-tolonglah kamu dalam perkara-perkara kebaikan, dan jangan pula engkau bertolong-tolong dalam perkara mungkar” (Al-Maidah: 2)

Jangan merasa puas dengan apa yang anda sekarang. Rebutlah peluang-peluang Tarbiah yang ada, basuh pinggan di dapur juga adalah Tarbiah yang boleh dimulakan. Ingat, sejauh mana kita meluaskan kefahaman Tarbiah itu, maka seluas itu bantuan kita kepada agama ini.

WaAllahua’lam.

MOHD NOR ADZIM BIN SHAARI
Pemangku Pengerusi
Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA)
Cawangan Negeri Sembilan